Világ

Japánmánia

Horváth Cili 2012. 06. 04.

Japán-rajongókat Magyarországon is találunk: ők odaadó szeretettel adják át magukat a felkelő nap hatásainak, popkultúrától a magaskultúráig.

Talán éppen a katasztrófák, a szerencsétlenségben is példásan kitartó és fegyelmezett nép irányították a figyelmet újra Nipponra és a japán kultúrára. A japán művészeket a világ legnívósabb múzeumai hívják meg, luxuscégek keresik a kegyeiket, az építészetben és a designban fellelhető összhang referenciapont, a kortárs irodalom nemzetközi tömegeket vonz, nem beszélve a popkultúráról, mely lelkes követőket vonz a fiatalabb korosztályban.

Ha véletlenül fiatal lányokat emberre méretezett babaruhákban látunk teázni a városban, vagy piknikezni valamelyik parkban, ne szalasszuk el jó alaposan megfigyelni őket! Valószínűleg gaijin gyarukkal van dolgunk, olyan nem-japánokkal, akik tudatosan követik a szigetország egyik őrületes divatirányzatát. A gyaruk, vagy ‘gal’-ok imádják és nagyon komolyan veszik a külsőségeket, és szubkultúrájukban sokféle stílust megtalálni. A babákhoz hasonlatos loliták között például feltűnő különbségek lehetnek, vannak ‘sweet’-ek, ‘country’ stílusúak, csak fehérben és csak feketében járók, arisztokratikusak és gothok, elképesztő frizurákkal és sminkekkel, esetenként póthajjal és óriási, trükkös műkörmökkel. Az extrém átalakulások egyik sarkalatos pontja a szem: nem csupán mesteri sminkekkel láttatják sokkal nagyobbnak, hanem különleges kontaktlencsékkel is, melyek átmérője nagyobb, akár jóval nagyobb, mint az átlagos írisz, és mindenféle színben kaphatók. Az irányzat képviselői az interneten keresztül jutnak a megfelelő felszerelésekhez, a legnépszerűbb rendelőhely a taobao.com. Ez az e-bayhez hasonlatos honlap, mely kínai nyelvű, ezért más honlapok szakosodtak arra, hogy az innen rendelőknek segítsenek. De a témában járatos, itthoni szakértőket is megbízhatunk, hogy szerezzenek be nekünk innen cuki vagy épp extrém ruhadarabokat.

A másmilyenségre való művészi törekvés ihlethette meg a Louis Vuitton céget is, amikor ez év elején a 82 éves, magát elmebetegnek valló Yayoi Kusamával kezdett együttműködésbe. Az így született ruhákat, táskákat és egyéb kiegészítőket tartalmazó kapszulakollekciót júliusban dobják piacra. „Kusama energiája kiapadhatatlan – nyilatkozta Marc Jacobs, az LV művészeti igazgatója. – Azt hiszem, ezt imádom benne. Nagyon örülök, hogy megmutathatjuk Kusamát a Vuitton szemén keresztül is.” Japánban egyébként töretlen a cég népszerűsége, a státuszszimbólumként tisztelt Louis Vuitton táska szinte kötelező darab minden felnőtt nőnek. A márkaimádat az érettebb generációnál és a fiatalok között is általános, és nagyon népszerűek az amerikai tervezők, például Michael Kors, akit celebként ünnepelnek, és 11 boltja van csak Tokióban.

Egyértelmű az amerikai hatás a zeneiparban is. A befutott zenekarokat eszméletlen rajongás övezi, olyan mértékű, ami Nyugaton ma már nem jellemző. Érdekes megfigyelni, hogy míg nálunk a '90-es évek végén vége szakadt a boybandek aranykorának, addig Japánban a koncepció továbbfejlődött, és a showbiznisz minden lehetséges eszközével misztifikálja őket. És hogy ki menőbb egy japán popsztárnál? Egy koreai popsztár! „A kpop éppoly meghatározó most, mint 6-7 évvel ezelőtt az anime volt – meséli György Flóra, aki másodéves az ELTE japán szakán. – Egy-egy bandában tízen, húszan is lehetnek, mindenki gyönyörű és nagyon jól táncol, a szövegek sokszor teljesen vagy félig-meddig angolul szólnak.”

A már-már isteni státusszal felruházott popsztárok és szépségikonok rendszeresen tűnnek fel az úgynevezett doramákban, maximum tizenöt részes tévésorozatokban, melyek lassan az animéknél is népszerűbbek lesznek, és mindenféle célcsoportnak, ízlésnek szólnak a nyomozóstól a misztikusig, tündérmesétől a horrorig, nagyon magas vizuális minőségben, jelmezekkel. Ezeket különböző torrent oldalakon is megtalálni, és vannak olyan elkötelezett hívei a műfajnak, akik képesek önszorgalomból magyar feliratot gyártani hozzájuk. A mangák, animék, doramák és a kpop fogyasztói között azonban nem mindenki exhibicionista. A úgynevezett otakuk problémája már a 90-es évektől jelen van: ezek a fiatalok otthon ülnek, olvasnak, tévéznek, neteznek, vagy számítógépes játékokat játszanak és a sztárokért rajonganak, iskolába nem járnak, nem dolgoznak, sőt nem is buliznak és nem élnek társasági életet, csakis a neten. A szülők pedig eltartják őket, sokszor a minimális kommunikációra szorítkozva. „Nem ritka, hogy be sem engedik a szüleiket a szobájukba, és egyáltalán nem vesznek részt a családi étkezéseken, így az anyukájuk a küszöb elé rakja le tálcán az ételt” – meséli Flóra. A baj az, hogy ez már nem csak tinikre jellemző. Az első otaku generáció tagjai harmincas éveiket tapossák.

De mindennek ellenére a több ezer éves japán kultúrát nem kell féltenünk attól, hogy feloldódna valami tömegeknek szánt sztárgyár-utópiában. A kortárs film- és rajzfilmművészet ismert szépségei mellett az irodalom is virágzik, rengeteg könyvet adnak ki, a legtöbbet nem is csak egy formátumban. Az Éhezők viadala című film körül kialakult rajongás is egy japán műnek köszönhető: az eredeti történetet Takami Kósun Battle Royale című, 1999-es regényében találjuk. Japánban sokan olvasnak klasszikusokat is, mint amilyen a Gendzsi szerelmei című, 11. századi alkotás, amit egy nemes hölgy írt, és a világirodalom egyik első regényének számít. A designban és az építészetben tovább öröklődik a zen harmónia, a letisztultság és a természetközeliség, még ha mindezt modern formákban és a legújabb technológiákkal fogalmazzák is meg.

Balogh Ágnes és Jotatsu Motonari gyönyörű, eredeti japán tárgyakat, és magas minőségű teákat árul Madách téri üzletében, a Marumotóban. Ági és Moto szeretnék, ha a japán zöld tea testre-lélekre gyakorolt jótékony hatását minél többen megismernék. Ági a Képzőművészeti Egyetemen végzett, Motonari pedig történész, aki folyamatosan képezi magát, most például Kyoto-szakértői vizsgát fog tenni. Korábban webáruházat vittek, a boltot főképp azért nyitották, hogy megismerhessék a vevőiket. Azt mesélik, törzsvásárlóik főképp ügyvédek, üzletemberek, akik élvezetet és nyugalmat találnak a zöld tea szertartásos elkészítésében és elfogyasztásában, és hajlandók nagyobb összegeket kifizetni egy-egy szép kerámiakészletért. A bolt különegességei ezen kívül a zöld teás sütemények, melyek általában francia receptek alapján készülnek: a japán és a francia konyha ugyanis több évtizede egymásra talált – mesélik. A zöld teás macarón például ínycsiklandó, egyszerre egzotikus és ismerős.

Azoknak, akik első lépéseiket teszik a japán kultúra végtelen tengere felé, ajánlatos egy finom sencha teával kezdeniük: könnyű és élvezetes vele kísérletezni, főzete a friss mezőket idézi, és bár fanyar is egy kicsit, a legjobb fajtákban az édes zamat is hamar felfedezhető.

Szólj hozzá! - Eddig 0 hozzászólás érkezett